“Big Data” är hype men hur stor kan det bli? Vilka kommer att tjäna pengar på detta?
“Big Data” är ett ganska nytt begrepp för att utvinna och härleda information ur stora datamängder. Tidigare har begreppet “data mining” används för att beskriva detta. Men “data mining” har oftast varit kopplad till att analysera det data man “råkar” ha, inte som man mer strategiskt samlat in för att kunna göra bättre analyser.
Om vi tar upp perspektivet leverantör-kund så kan man med “data mining” hitta mönster i vad kunder har köpt och vad potentiella kunder har frågat efter eller vilket mönster de haft när de besökt din hemsida. Du kan med detta underlag kan du anpassa ditt erbjudande.
Men...
Du har svårt att av de data du har tillgång till lära känna din kund utöver den relation ni har. Vilka konkurrerar du med om kundens gunst? Hur är kundens förhållande till dessa? Vad har kunden för andra intressen och hur kan dessa korsa dina? Detta har du svårt att veta utifrån de data kunden lämnat hos dig och din analys blir svår.
Men vilka kan göra en bättre analys om dina kunder än du själv kan? Jo de som vet mer om dina kunder än du själv vet. De som kan se relationen från båda sidor har ett klart övertag. Idag är det få aktörer som är stora på detta, främst är det Google, Facebook, välfungerande underrättelsetjänster m.f. som sitter på mycket mer data än vad du själv kan samla in. Förmodligen kommer det snart gå att köpa analyser från flera av dessa gigantiska datalager men att köpa obearbetade data för egna analyser blir nog svårare.
Min slutsats är att Big Data bara blir BIG för de allra största.
Du måste ha data för att kunna analysera data. Har du inte data kan du köpa data av någon som har (knappast realistiskt) eller köpa analyser av dem som har data att analysera (som nu ungefär).
SvaraRaderaMin spaning är att det inte pågår några större förändringar nu, i princip. Men när Google, Facebook, Twitter, LinkedIn m fl börjar vilja tjäna lite mer - eller börjar tjäna mindre - kommer analysförsäljningen att explodera. Men inte dataförsäljningen.